måndag 22 juni 2015

I Taket lyser stjärnorna

Här kommer ett tips från Tilda, som just gått ut sexan!

Boken som jag har läst heter ”I taket lyser stjärnorna” och är skriven av Johanna Thydell.
Den har genren vardagsskildring och kärlek.

Boken handlar om Jenna som är 13 år. Hon har precis börjat sjuan. Hennes bästa vän heter Susanna. Det finns en tjej i skolan som Jenna avskyr och hon heter Ullis. Ullis är den snyggaste och populäraste tjejen i hela skolan.  Under bokens gång ändrar Jenna sin uppfattning om Ullis. Jenna tycker att Sakke är skitsnygg. Hon vill verkligen att han ska lägga märke till henne. Men en av skolans populäraste killar kan väl inte lägga märke till lilla Jenna.

Jenna tycker att hennes mamma är pinsam. Det beror på att hon har en rullator och att hon bär en peruk på sitt huvud. Hon har nämligen cancer. Jenna vill bara att allting ska bli som förut. Då kunde hon gå till affären och då kunde hon åka på semester med sin mamma. Sådana saker som vanliga mammor kan.

Jenna och hennes mamma har klistrat upp stjärnor som lyser i mörkret i taket i Jennas rum. Under en av dem stjärnorna har hon gömt en dikt. ”Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.” Så löd dikten.

Jag tycker att Jenna verkar vara väldigt stark i sig själv. Hon är också väldigt modig och tålig. Hon får ta mycket ansvar för sin mamma eftersom att hon är sjuk. Jag föreställer mig att Jenna har medellångt brunt hår och bruna ögon.

Boken är skriven i nutid och den utspelar sig i en småstad. Jenna bor med sin mamma i en lägenhet. Boken skildras också mycket i skolmiljö.Jag tror att det varken är rikt eller fattigt i staden där Jenna bor, det vill säga en medelklasstad.

Jag uppfattar att författaren har ett budskap med boken. Jag tror att hon vill säga att vad som än händer så ska man vara stark och fortsätta kämpa. Författaren skrev nog boken för att uppmärksamma att det finns en del som har det riktigt tufft  i livet.

Jag tycker om boken. Den var väldigt lärorik och sorglig. När jag läser boken så inser jag att jag själv har det väldigt bra. Det finns egentligen ingenting med boken som jag är kritisk till.


Boken gav mig mycket. Den fick mig att tänka till en hel del om hur andra kan ha det. Den har också hjälpt mig att förstå andra bättre. Boken väckte många känslor hos mig, både glädje, sorg och hopp.

Jag rekommenderar boken till alla som vill läsa om hur Jenna tar sig igenom en svår period tillsammans med sin mamma. Den vänder sig också till alla som vill läsa en berättelse som kan vara tagen ur verkliga livet. Boken var lättläst.I taket lyser stjärnorna får betyget 4/5 av mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar